بنزینی که به عنوان سوخت موتور پیستونی هواپیما استفاده میشود باید دارای خصوصیات زیر باشد:
1- خاصیت تبخیرش زیاد و به راحتی بخار شود تا بتوان موتور را به راحتی روشن نمود البته این خاصیت باید زیاد نباشد تا موتور vapor lock نکند و خاموش نشود.
2- ارزش حرارتی (BTU) بالایی داشته باشد یعنی یک واحد حجم بنزین تا حد امکان حرارت زیادی تولید کند.
3- دارای عدد اکتان بالا متناسب با نسبت تراکم موتور و حرارت سرسیلندر باشد واز Detonation موتور جلوگیری کند.
4- نباید رسوبات ومواد چسبنده ایجاد کند.
5- نباید گوگرد داشته باشد.
توجه نمایید معمولا عدد اکتان و عدد پرفورمنس بنزین های موتور پیستونی را با دو عدد نشان می دهند مثلا می گویند بنزین 100/130 که در این حالت عدد کوچکتر نشانگر عدد اکتان بنزین وقتی موتور بصورت کم قدرت (Lean) و عدد بزرگتر نشانگر عدد اکتان همان بنزین است وقتی موتور با تمام قدرت (Rich) کار می کند.
⛽️سوخت مصرفی موتورهای پیستونی هواپیما، بنزین Gasoline است که ممکن است ممزوجی از هیدروکربن های زیر باشد:
1- پارافین ها
2- نفتین ها
3- الفین ها
4-آرومتیک ها
⛽️روش های تهیه بنزین
بنزین از مشتقات نفت خام است که در پالایشگاه ها به یکی از روش های زیر تهیه می گردد :
1- روش تقطیر جز به جز
(Fractional Distilation)
2- روش شکستن
(Cracking)
3- روش پلیمریزاسیون و هیدروژنه کردن
(Polymerization & Hydrogenation)
4- روش کاتالیز
(Alkylation)
پس از تولید بنزین ، جهت استفاده سه مورد تست انجام میشود :
1-Volatility Test
2- REID Vapor Pressure Test
3- Antiknock Test
نگارش: مهندس رمضانی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر