۱۳۹۵ تیر ۱۴, دوشنبه

تعادل هواپيما (Balance or trim)





يكي از بديهيات پرواز تعادل است. يعني مثلاً در حالت پرواز گشت زني هواپيما بتواند زاويه حمله خود را حفظ كرده و فقط به سمت جلو حركت كند. به عبارت ديگر هيچ نيرو يا گشتاوري، هواپيما را از مسير خود خارج ننمايد. تعادل هواپيما هميشه بايد حول سه محور X و Y و Z وجود داشته باشد.

حال به عنوان نمونه تعادل حول محور yها (طولي) رو برسي ميكنيم :
بال هواپيما كه وظيفه اصلي اش توليد نيروي برآ است، گشتاور دماغه پايين (منفي يا Nose down pitching moment) نيز توليد ميكند. اين گشتاور تلاش ميكند تا زاويه حمله هواپيما را كم كرده و دماغه را پايين ببرد. علاوه بر اين در صورت وجود فاصله بين مركز ثقل و مركز برآي بال-بدنه (مركز آئروديناميكي بال-بدنه)، گشتاور ديگري نيز وجود خواهد داشت.

در صورتي كه مركز ثقل جلوتر از مركز آئروديناميكي بال-بدنه باشد، اين گشتاور به سمت پايين (دماغه پايين) و در صورتي كه عقب تر باشد، اين گشتاور به سمت بالا(دماغه بالا) خواهد بود. به هر حال اين دو گشتاور مي بايست توسط يك گشتاور ديگر خنثي شده و يا به عبارت ديگر تعادل برقرار شود، اين نقش را دم افقي به عهده دارد. اين دم مي تواند هم در عقب و هم در جلوي بال قرار گيرد. به اولي دم معمولي يا (Conventional tail) و به دومي دم جلو (Canard or first tail) گويند.

به طريق مشابه (عليرغم تقارن هواپيما) نيروهايي (شبيه نيروي موتور در صورت از كار افتادن يكي از موتورها و گشتاور حاصله از جريان گذرنده از ملخ) سبب ايجاد گشتاورهايي حول محور عمودي هواپيما(Z) مي شوند. اين گشتاورها توسط دم عمودي خنثي شده و تعادل سمتي حاصل مي شود.

منبع : اکادمی پرواز






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر