۱۳۹۵ تیر ۳, پنجشنبه

آشنایی با عملکرد ملخ بادی(Ram air turbine)






بسیار اتفاق می افتد موتور هواپیما به دلایل گوناگون خاموش شود . در این صورت به دلیل از کار افتادن ژنراتورهای تولید برق بسیاری از سیستم های هواپیما از کار می افتند .و باتری هواپیما هم برای مدت بسیار کوتاهی می تواند نیاز سیستم های مورد نیاز را در پرواز فراهم نماید ( حدود 10 دقیقه) . در این روش از یک ملخی در زیر هواپیما استفاده می شود که با نیروی باد بدون نیاز به موتور کار می کند . این ملخ فقط در شرایط اضطراری و در هوا مورد استفاده قرار میگیرد و می تواند سیستم های الکتریکی و همچنین هیدرولیکی هواپیما را برای مدت زمان بیشتری روشن نگه دارد .

ملخ بادی(Ram Air turbine) یا همین روش ابداعی در لاکهید -1011 ، بوئینگ 757 و 767 و777 و ارباس های 320و321 ,330و340و 380 وجود دارد . بوئینگ 727 و737 و747 در تمام مدلها فاقد این ملخ بادی هستند . RAT ایرباس 380 بزرگترین تیغه را با قطر 1.63 دارد و قادر به تولید حداکثر 70 کیلووات برق است . این دستگاه همچنین در هواپیماهای نظامی هم وجود دارد . در هواپیمای مسافری دارای دو ملخ است ولی در هواپیماهای نظامی دارای چند ملخ و ابعادش کوچکتر می باشد.



منبع : جوان هوافضا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر